Zainteresowany z uzasadnieniem
Treść
W Sejmie ruszają prace nad projektem zmian ustawy o Instytucie  Pamięci Narodowej. Senacki projekt zakłada uchylenie uznanych za  niekonstytucyjne zapisów dotyczących procedury odwołania od odmownej  decyzji Instytutu w zakresie dostępu do akt w procesie lustracyjnym
Proponowane  przez Senat RP zmiany w ustawie o Instytucie Pamięci Narodowej -  Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu mają uporządkować  obowiązujący system prawny, którego niektóre przepisy zostały 20  października 2010 r. uznane przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodne z  Konstytucją. Chodzi o zapisy regulujące postępowanie  sądowo-administracyjne w zakresie skargi na odmowę udostępnienia przez  IPN do wglądu dokumentów znajdujących się w zasobach Instytutu. Dotyczą  one postępowania przed sądem administracyjnym pierwszej instancji oraz  sądem kasacyjnym.
Trybunał zauważył, że aktualne rozwiązanie narusza  Konstytucję, bo pozwala IPN na nieuzasadnianie decyzji o odmowie  dostępu do akt w zakresie niezbędnym do realizacji ustawy lustracyjnej.  Według TK, niedopuszczalna jest sytuacja, w której nie dość, że sądy  badają skargi na odmowę dostępu do akt w zakresie niezbędnym do  realizacji ustawy lustracyjnej na posiedzeniu niejawnym, to jeszcze  skarżącemu nie doręcza się uzasadnienia wyroku. Otrzymuje je tylko  prezes IPN i to tylko w przypadku uwzględnienia skargi. Idąc tym tropem,  Senat RP uznał, że usunięcie z ustawy niekonstytucyjnych zapisów (art.  32 ust. 3-5 i 7) rozwiąże problem. - Istota proponowanej zmiany polega  na tym, że stosowana będzie procedura, która funkcjonuje w prawie  administracyjnym. Trybunał Konstytucyjny rozstrzygnął tę kwestię i  proponowane zmiany są tylko konsekwencją tego orzeczenia - zaznaczył  senator Bohdan Paszkowski (PiS), wiceprzewodniczący Komisji  Ustawodawczej. Jak dodał, w efekcie zmian w sprawach lustracyjnych  zachowana będzie pełna procedura administracyjna. - Skoro jest decyzja  odmowna, to jest też możliwość odwołania się od takiej decyzji. Istotne  jest to, że dla samych zainteresowanych postępowanie będzie bardziej  jawne. Mieliśmy dotąd bowiem do czynienia z sytuacją raczej niespotykaną  w systemie prawa, by uzasadnienie decyzji było niejawne dla osoby  zainteresowanej, a jednocześnie ta osoba miała prawo odwołania się od  niej. Stąd też takie odwołania formułowano tylko na zasadzie pewnych  domniemań - dodał.
Problem ten podkreślał Trybunał Konstytucyjny,  uznając, że trudno sformułować skargę do sądu drugiej instancji, nie  znając motywów wyroku sądu pierwszej instancji. Podkreślono wówczas też  istotną rolę uzasadnienia sądowego, które "wymusza samokontrolę sądu,  dokumentuje argumenty przemawiające za przyjętym rozstrzygnięciem, jest  podstawą kontroli przez organy wyższych instancji, służy indywidualnej  akceptacji orzeczenia, umacnia poczucie zaufania do wymiaru  sprawiedliwości, wzmacnia bezpieczeństwo prawne". Podczas konsultacji  senacki projekt uzyskał jednogłośne poparcie.
Marcin Austyn
Nasz Dziennik Środa, 9 maja 2012, Nr 107 (4342)
Autor: au
