Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Żadnych nazwisk

Treść

Komunikat Komisji Technicznej moskiewskiego
Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego zamieszczony
8 czerwca na jego stronach internetowych

Komisja techniczna MAK przeprowadziła następujące prace:
Eksperci lotnictwa dokonali oceny działań załogi samolotu Tu-154M nr 101 Rzeczypospolitej Polskiej podczas jej podchodzenia do lądowania z udziałem pilotów posiadających duże doświadczenie oraz znaczną liczbę wylatanych godzin na statkach powietrznych.
Ocena lotnicza została wykonana na podstawie analizy:
* zapisu parametrów lotu otrzymanych w wyniku rozszyfrowania parametrycznego pokładowego awaryjnego urządzenia rejestrującego;
* zapisu rozmów członków załogi w kabinie samolotu oraz z dyspozytorami służb zarządzania ruchem powietrznym;
* materiałów podkomisji lotniczej.
Ekspertyza lotnicza była prowadzona przez:
* zasłużonego lotnika-badacza Federacji Rosyjskiej, lotnika-badacza Instytutu lotniczo-badawczego im. M.M. Gromowa;
* zasłużonego wojskowego lotnika ZSRR, głównodowodzącego wojskami lotniczymi Rosji w ciągu ośmiu lat, który poznał ponad 20 typów statków powietrznych, w tym Tu-22M2 i Tu-160;
* pilotów-instruktorów samolotu Tu-154M z Azerbejdżanu i Uzbekistanu posiadających ogólną liczbę wylatanych godzin na statkach powietrznych ponad 19 000 godzin każdy, w tym liczba wylatanych przez nich godzin na Tu-154 wynosi odpowiednio: 14 000 i 8000 godzin, a także dostęp do realizacji szczególnie ważnych lotów;
* specjalistę w dziedzinie badań psychologicznych w lotnictwie, zasłużonego działacza nauki, doktora nauk medycznych, profesora psychologii.
Zakończono analizę materiałów wstępnego sprawozdania firmy Universal Avionics Systems Corporation (UASC) dotyczącego analizy informacji pokładowego systemu uprzedzania o zbliżaniu się do ziemi (TAWS - Terrain Avoidance Warning System) i pokładowych komputerów (FMS UNS-1D) zainstalowanych w samolocie.
W wyniku badania, które rozpoczęto 4 maja 2010 roku w laboratorium badawczym centrum firmy UASC w Redmond (USA, stan Waszyngton) stwierdzono, że dany sprzęt podczas lotu dnia 10 kwietnia br. był sprawny i zapewniał załodze oraz systemom samolotu niezbędne informacje.
Analiza zawartości zachowanych w pamięci urządzeń komunikatów oraz informacji służbowych pozwoliła potwierdzić wnioski, uczynione na podstawie informacji pokładowych rejestratorów, jak również sprecyzować tryb pracy załogi, obliczenia nawigacyjne i trajektorię lotu samolotu.
08 czerwca br. pełnomocnik ds. śledztwa Rzeczypospolitej Polskiej wraz z grupą polskich cywilnych i wojskowych ekspertów wrócił do Moskwy i wznowił prace w Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym.
Akredytowany z polskiej strony pełnomocnik ds. śledztwa i jego doradca potwierdzili absolutną, dosłowną identyczność egzemplarza Nr 1 wersji Nr 1 "Transkrypcji rozmów załogi samolotu TU-154M b/n 101, który uległ katastrofie w dniu 10.04.2010 roku podczas schodzenia do lądowania na lotnisku Smoleńsk 'Północny'. (Dźwiękowy rejestrator MARS BM)'", przekazany polskiej stronie 31 maja 2010 r. z egzemplarzem podpisanym przez podpułkownika sił powietrznych Polski Bartosza Stroińskiego na równi z innymi przedstawicielami polskiej strony.
Trwają badania fonograficzne zapisów rozmów w kabinie pilotów zarejestrowanych przez awaryjne urządzenie rejestrujące, które mają na celu identyfikację nierozpoznanych głosów.
tłum. Ewa Rzeczycka-Surma
Nasz Dziennik 2010-06-09

Autor: jc