Ustalili winnych katastrofy pod Szczekocinami
Treść
Błąd dyżurnych ruchu był bezpośrednią przyczyną zderzenia dwóch pociągów w marcu ubiegłego roku pod Szczekocinami, w którym zginęło 16 osób – wynika z opublikowanego raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.
Autorzy raportu wskazali jako bezpośrednią przyczynę katastrofy błędy dyżurnych ruchu z posterunków Starzyny i Sprowa. Raport opublikowano na stronie internetowej resortu transportu.
Dyżurny ze Starzyn wyprawił pociąg Interregio „Jan Matejko” relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny na tor w kierunku przeciwnym do zasadniczego (tor zasadniczy to ten, po którym prowadzony jest ruch, na linii dwutorowej najczęściej to prawy tor). Natomiast dyżurna z posterunku Sprowa – jak napisano w raporcie – wyprawiła pociąg TLK „Brzechwa” z Przemyśla do Warszawy Wschodniej na zajęty tor szlakowy.
W raporcie wskazano także na błędy maszynistów prowadzących oba pociągi. Zdaniem autorów opracowania, praca posterunków ruchu nie była należycie nadzorowana, a regulaminy techniczne były nieaktualne.
Nasz Dziennik Czwartek, 28 lutego 2013Autor: jc