Polskie MiG-i bardziej bojowe
Treść
Ponad 126 mln zł kosztować będzie modernizacja 16 myśliwców MiG-29 z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Prace wykonają Wojskowe Zakłady Lotnicze numer 2 SA w Bydgoszczy, które jako jedyne w Polsce mają odpowiednie uprawnienia i zaplecze techniczne. Modernizacja została sklasyfikowana jako uzbrojenie o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa i obronności państwa. Samoloty zyskają m.in. żyroskopową platformę laserową i niejawny moduł SAASM dla układu precyzyjnej nawigacji GPS.
Do 2014 r. 16 myśliwców MiG-29 z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim przejdzie modernizację w bydgoskich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 SA. Trzynaście maszyn w wersji jednomiejscowej (9-12A) i trzy maszyny w wersji dwumiejscowej (9-51A) za ponad 126 mln zł zostanie doposażonych m.in. w nowe komputery główne, szyny danych (MIL 1553), żyroskopowe platformy laserowe czy niejawne moduły SAASM dla układu precyzyjnej nawigacji GPS. Modernizacja wpłynie na wzrost bojowego użycia samolotów. Jak podkreślił Inspektorat Uzbrojenia MON, zamówienie zgodnie z planem modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w latach 2011-2012 i 2009-2018 zostało zakwalifikowane jako "uzbrojenie i sprzęt wojskowy o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa i obronności państwa".
Postępowanie dotyczące modernizacji samolotów MiG-29 prowadzono w trybie negocjacji z jednym wykonawcą. Dlaczego? WZL-2 w Bydgoszczy są jedynym posiadaczem urządzeń (np. hydraulicznego podnośnika do samolotów MiG-29, kompleksowego stanowiska do diagnostyki systemów tej maszyny) niezbędnych do wykonania szeregu czynności ujętych w dokumentacji technicznej doposażenia. Ponadto sam biuletyn konstrukcyjny wraz z aneksami (zatwierdzony przez Głównego inżyniera wojsk lotniczych) dotyczący doposażenia samolotów MiG-29 stanowi własność bydgoskiego zakładu. Oznacza to, że WZL-2 posiada prawa wyłączne do tej dokumentacji. Jak podkreśla Inspektorat Uzbrojenia MON, zakres przedmiotu zamówienia wymaga ingerencji w instalację i strukturę samolotu, a WZL-2 "posiada niezbędną wiedzę, doświadczenie oraz potencjał techniczny warunkujący prawidłową realizację zamówienia". Ponadto WZL-2 jako jedyny wykonawca w Polsce wykonuje remonty, modernizacje, przedłużenia resursów i doposażenia samolotów MiG-29. Mimo tego doświadczenia dla WZL-2 będzie to pierwsza modernizacja polegająca na implementacji na posowieckim sprzęcie zachodniej militarnej awioniki.
- MiG-29 posiada starą awionikę, ale zasadniczo jako samolot, patrząc na jego możliwości, właściwości aerodynamiczne, jest niezłą konstrukcją. Wprowadzenie zachodniej awioniki czy systemów z pewnością polepszy parametry użytkowe samolotu - powiedział "Naszemu Dziennikowi" gen. bryg. rez. Jan Baraniecki, były zastępca dowódcy Wojsk Lotniczych Obrony Powietrznej. Jak zauważył, tego typu modernizacje dają nie tylko zmianę jakościową. Często bowiem wymiana starych, ciężkich i dużych analogowych urządzeń na nowoczesną elektronikę wiąże się nie tylko z mniejszą awaryjnością systemów i szybszą ich pracą, ale też ze zmniejszeniem wagi samolotu oraz zwolnieniem miejsca. To pozwala np. na montaż w samolocie dodatkowych systemów, elementów uzbrojenia czy chociażby na zatankowanie większej ilości paliwa, a więc na zwiększenie zasięgu.
Marcin Austyn
Nasz Dziennik 2011-08-30
Autor: jc